Ik ben een jaar geleden jaar naar IJsland geweest. Het was er prachtig! ’s Nachts met -30 ergens in niemandsland het Noorderlicht mogen zien. De hartelijkheid van de mensen mogen ervaren en van hun verhalen en prachtig woeste natuur mogen genieten. En het licht en de magie van de veranderlijkheid ervan kunnen zien.
Het heeft een diepe indruk achter gelaten en heeft zelfs zijn sporen op hoe ik mijn werk zie en uitvoer achtergelaten. De mate van onvoorspelbaarheid van het weer en de barre omstandigheden van het land maken dat de mensen uitermate vindingrijk zijn en zo'n beetje alle kansen die zich voordoen ook benutten. Om daar te leven moet je je wel Agile opstellen. Wendbaarheid is de sleutel tot een leven i.p.v. alleen maar overleven. De vraag ‘Hoe Agile ben ik nou als Agile Software Tester’ houdt me nog steeds bezig. Aan de hand van drie voorbeelden neem ik jullie daarin mee.
Tunnel bij Akureyri
Wij waren daar in februari en dan is het daar dus redelijk koud. Op de heenweg merkte we dit ook. We waren ergens wezen lunchen en na de lunch konden we niet weg. De buschauffeur had de bus uitgezet en nu was er iets bevroren waardoor de bus niet startte. Na een hoop bezigheid met warmwater en voorgloeien kregen ze de bus weer aan de praat. Ondertussen vertelde één van de gidsen dat ze hier in het noordoosten van IJsland iets voor hebben: de tunnel bij Akureyri.
Toen de tunnel van Akureyri werd gegraven stuitte ze op een warmtebron, want IJsland is vulkanisch. IJslanders zouden IJslanders niet zijn als ze dan maar vanaf de andere kant gaan graven. De tunnel zal er komen!
Maar die warmtebron in die tunnel zorgt ervoor dat de temperatuur in de tunnel altijd boven nul is. Toen wij er met de bus doorheen reden liep het kwik op tot zo'n 20 graden. Buiten de tunnel was het rond de -16 graden. De tunnel was gewoon als tweebaansweg gegraven. Doordat mensen met bevroren auto-onderdelen hun auto hier even in parkeerde om te ontdooien zodat alles het weer werkte, besloot de IJslandse overheid om hier een parkeerplaats te maken met stofzuigers zoals wij die kennen bij de wasstraat. Zo kunnen mensen hun auto laten ontdooien en hun tijd gelijk nuttig besteden om de boel even schoon te maken in een aangename temperatuur. Ondertussen heeft het verkeer hier in de tunnel geen last van.
Lijkt mij een prima agile oplossing waar je i.p.v. een probleem ervan te maken, namelijk dat mensen in de tunnel stoppen en daarmee het verkeer ophouden, er een kans in ziet en daarnaar handelt.
Het wegenwaarschuwingssysteem
IJsland kent net als Nederland een waarschuwingssysteem v.w.b. het weer en de invloed daarvan op de begaanbaarheid van de weg. Het zit alleen iets anders in elkaar. De ultrakorte samenvatting ervan is: zolang er één bandenspoor op jouw baan vrij is, staat het alarmsysteem gewoon op groen. Daarna komt er een heel scala aan alarm kleurcodes die bijvoorbeeld ook onderscheid maken in wanneer de weg gesloten wordt voor toeristen of 4x4 vs tweewiel aangedreven auto’s.
De grondslag hiervan zit hem erin dat het voor de IJslander een eerste levensbehoefte is om de weg op te kunnen. Daar hebben ze ook het vervoer voor. Als een IJslander niet meer de weg op kan, kan dat een kwestie van leven of dood zijn. Immers, de buurman kan met autopech verder op staan in een zware sneeuwstorm en het kan niet zo zijn dat ik hem niet kan gaan helpen.
Het bijzondere hieraan is dat bij dit soort situaties automatische alle geschillen die je met jouw betreffende buur hebt, aan de kant geschoven worden. Principes zijn zolang houdbaar totdat er mensenlevens in gevaar komen. Dit stukje ‘Naoberschap’ zoals we dat in Twente kennen gaat in IJsland dus echt nog een heel stuk verder.
Ow en als het met de auto echt niet meer kan… Dan pak je de sneeuwscooter.
De Agenda
Ook in IJsland hebben ze een agenda. Ze plannen ook hun weken/dagen. Echter zijn ze zich erg bewust dat factoren van buiten zomaar eens je planning kunnen omgooien. Je kan wel van plan zijn om je huis te gaan schilderen, maar met de veranderlijkheid van het weer is het handig om dat grofweg in een tijdsbestek in te plannen. Je kan het precies op de datum en tijd nauwkeurig plannen en van alles afstemmen. Maar het kan zijn dat het zomer is en dat het ineens sneeuwt. Dan kan het geplande dus niet op dat moment. Ook een tijd afspreken is altijd een plus minus tijd. Al wil de IJslander altijd de weg op kunnen, soms duurt het gewoon langer door factoren die je zelf niet in de hand hebt.
Mijn take-away
Deze bewustwordingen hebben voor mij een nieuwe kijk opgeleverd in mijn eigen steeds veranderende omgeving.
Wat betekent dit voor Agile werken voor mij:
Nog even over IJsland: Ik raad het van harte aan. Prachtig land met een rijke historie en een hoop om te zien. En de potentie om zeker een ervaring te worden die meer impact maakt dan je doorsnee vakantie.
Is de vraag ‘Hoe agile ben ik nou als Agile Software Tester?’ beantwoord? Nee! Echter: hoe agile ik ben maakt mij niet meer uit, het hangt van de context af net zoals in IJsland. Ik weet dat ik agile zal reageren.
Alain Bultink | Managing Director
[email protected]
06-15361077
Benno Kuipers | Directeur
[email protected]
06-52600438
Emilie Lamers | Directeur
[email protected]
06-15653500