Het zware en ingewikkelde leven van een tester

Het leven van een tester is zwaar en ingewikkeld en onze omgeving is daarbij niet echt behulpzaam. Dat klinkt misschien allemaal een beetje overdreven, maar laat ik het illustreren met een heel simpel voorbeeld: Je loopt een willkeurige drogisterij binnen en je wilt spul kopen voor onder de douche. Dat lijkt een eenvoudige opgave, tot je voor het schap met die douchespullen staat…. Er is:

  • Shampoo
    • Voor vrouwen
    • Voor mannen
    • Zonder indicatie voor wie het bestemd is
    • Voor kinderen
    • Voor baby’s
    • En nog veel meer
  • Douchegel
  • Douchelotion
  • 2-in-1 douchegel en shampoo
  • En van iedere variant hierboven zijn er weer subvarianten:
    • Voor droog haar
    • Voor vet haar
    • Voor gespleten haar
    • Voor gekleurd haar
    • Voor blond haar
    • Voor grijs haar
    • En nog veel meer
    • En sommige varianten zijn niet ‘voor’, maar juist ‘tegen’

Als tester (die graag vragen stelt en kritisch denkt) spoken er nu enorm veel vragen door mijn hoofd. Hoe kan ik nu de juiste keuze maken?

  • Wat is het verschil tussen shampoo voor vrouwen en voor mannen? Hebben vrouwen ander haar dan mannen?
  • Als ik als man een shampoo voor vrouwen gebruik (bijvoorbeeld omdat ik graag naar kokos ruik, en er geen shampoo voor mannen is met kokosgeur), gaat dat dan nog problemen opleveren?
  • Is de shampoo zonder indicatie Man/Vrouw dan voor iedereen of alleen voor mensen die zich niet als Man of Vrouw identificeren?
  • Is het toegestaan om een baby shampoo te gebruiken als je geen baby bent? En waarom wel of niet?
  • Als ik shampoo koop voor droog haar, is dat dan omdat ik vet haar heb en droog haar wil of omdat ik droog haar heb en dat niet meer wil?
  • Wat als mijn haar blond gekleurd is? Moet ik dan shampoo voor blond haar kopen of shampoo voor gekleurd haar? Om nog maar niet te denken over een combinatie met vet of droog haar….
  • Waarom verkoopt de drogisterij eigenlijk speelgoed, tassen en snoep? (Ik was even afgeleid van mijn shampoo problematiek)?
  • Blijkbaar is er een verschil tussen shampoo en douchegel. Wat is dan dat verschil?
  • Wat gebeurt er als ik mijn haar zou wassen met douchegel?
  • Er blijken ook 2-in-1 variaties te zijn van shampoo en douchegel. Hoe zit dat dan?
    • Herkent die mix mijn haar en wordt dat dan gebruikt als shampoo en loopt de rest automatisch naar beneden om mijn lijf mee te wassen?
    • En hoe is die mix dan gemaakt? Hebben ze shampoo en douchegel soms 50-50 bij elkaar gegooid?
    • En als dat zo is, waarom doen ze dat dan niet altijd? Dan hoef ik ook niet meerdere flessen te kopen.

Ik ben wel eens een drogisterij binnengelopen en heb aan die aardige verkoopster gevraagd of ze me kon helpen met het kiezen van het juiste product. Bij de eerste vraag was ze nog best aardig, maar naarmate het gesprek vorderde merkte ik een steeds verder toenemende irritatie. Dat snap ik eigenlijk niet, want het zijn toch allemaal hele goede en valide vragen? Ik wil tenslotte niet met de verkeerde fles thuiskomen…

En was de drogisterij en shampoo maar de enige plaats en situatie waarin het leven als tester zwaar en ingewikkeld is. Je kunt je voorstellen dat een supermarkt of een elektronica zaak voor mij een identieke hel is omdat bijna alles leidt tot kritisch nadenken en de daaruit vloeiende vragen.

Gelukkig kan ik morgen weer met een gerust hart naar mijn werk waar ik ervoor betaald word om kritisch te denken en veel vragen stellen. Tenslotte wordt software hierdoor beter.

Wil jij nu ook beter worden in kritisch denken en het stellen van vragen? Volg dan eens een training die je hierbij helpt. Voor je werk een waardevolle toevoeging, maar of dat ook voor je privé-leven zo is?

 

‘Questions en Critical Thinking’ is onderdeel van de training Agile-United Certified Practitioner in Agile Testing. Wil je hier als software tester meer over weten of beter in worden, kijk dan op onze site.

Naar het overzicht

Alain Bultink | Managing Director
[email protected]
06-15361077

Benno Kuipers | Directeur
[email protected]
06-52600438

Emilie Lamers | Directeur
[email protected]
06-15653500